07136293700

farahmand.hospital@gmail.com

آموزش به بیماران

سه شنبه 22 اسفند 1402
بازدید: 253

مراقبت هاي پس از تعويض مفصل زانو در چند هفته اول

دقت به موارد زير در چند  هفته اول بعد از جراحي مهم بوده و موجب كاهش بروز عوارض احتمالي مي شود

*وسايلي كه بيشتر مورد نياز است بايد در نزديك محل نشستن بيمار باشد.

* صندلي مورد استفاده بايد طوري باشد كه محل نشستتن آن بالاتر از معمول وكمي سفت باشد مبل راحتي مناسب نيست.

* در محلي ازمنزل كه بيمار مينشيند لوازم مورد نيازش مثل تلفن ،‌ريموت كنترل ها ،‌راديو ،‌دستمال كاغذي ، لوازم خواندن و نوشتن و داروهارا در كنارش بگذاريد.

* بيمار بعد از مدتي بايد بتواند به راحتي روي صندلي بنشيند و بلندشود.

* بيمار بتدريج بايد فعاليت هاي  روزانه معمول در منزل را شروع كند.

*بيمار طبق يك برنامه منظم بايد هر روزمقدار معيني البته با نظر پزشك خود در منزل راه برود بايد هر روز زمان و مسافت راه رفتن بشتر شود و بهتر است در صورت امكان بعد ازمدتي هر روز مدتي در خارج از منزل هم راه پيمايي داشته باشد.

* بيمار بايد حداقل هر يك ساعت يكبار بلند شود و راه برود.

* لباسي پوشيده شود كه جيب هاي بزرگ داشته باشد تا فرد بهتربتواند لوازم مورد احتياجش را در جيب بگذارد.

* چيدمان وسايل داخل را طوري تغيير دهيد تا فرد بتواند راحت تر با واكر يا عصاي زير بغل رفت و آمد كند.

* در چندهفته بعد از جراحي بيماربايد از واكر يا عصاي زير بغل استفاده كند وتا وقتي حركت وقدرت عضلات اطراف مفصل ران وي خوب نشده است احتمال زمين خوردن زياد است و بالا و پايين رفتن از پله ممكن است خطرناك باشد.

* بهتر است تا چند ماه استفاده از پله را به تعويق بيندازد در بالا رفتن از پله اول بايد پاي سالم راجلو گذاشته و سپس پاي عمل شده را روي پله پاييني گذاشته و سپس پاي سالم را پايين بياورد.

* بيمار بايد نرمش هايي را كه فيزيوتراپ به وي آموزش داده است طبق يك برنامه منظم بصورت روزانه انجام دهد. هدف از انجام اين نرمش ها افزايش دامنه حركت و نرم شدن حركت مفصل و افزايش قدرت عضلات اطراف مفصل است. اين نرمش ها حداقل تا دو ماه بعد از جراحي ادامه مي يابد. سعي كنيد تا آن جا كه امكان دارد زانوي خود را خم و راست كنيد اگر وسيله دوچرخه ثابت در اختيار داريد استفاده ازآن براي شما مفيد است.

*اگر زانوي چپ شما عمل شده است و اتومبيل دنده اتوماتيك در اختيار داريد مي توانيد يك هفته بعد از جراحي رانندگي كنيد البته به شرطي كه داروهايي كه روي هوشياري تاثير دارند مصرف نكرده باشيد. اگر زانوي راست را عمل كرده ايد رانندگي به 6-8 هفته بعد از عمل موكول مي شود.

* به هر طرفي كه مايل هستيد ميتوانيد بخوابيد.

* در صورت لزوم ميتوان جهت انجام موارد ذكر شده از كمك يك فيزيوتراپ استفاده كرد.

* بسته به اينكه كار قبلي فرد با چه اندازه فعاليت بدني همراه بوده است بين يك و نيم تا دو طول ميكشد تا وي بتواند به سركارش برگردد.

* تا آنجا كه ميتوانيد راه برويد ولي راه رفتن جايگزين نرمش هايي كه بايد انجام بدهيد نيست.

بعد از تعويض مفصل زانو در دراز مدت بايد به چه نكاتي توجه داشت :

* براي بدست آوردن نتيجه خوب از عمل جراحي تعويض مفصل يا آرتروپلاستي زانو بايد بعد از جراحي نكات متعددي را رعايت كرد بدون رعايت اين نكات دير يا زود مفصل مصنوعي دچار مشكل مي شود.

* اين فكر كه پزشك جراح ارتوپد موقع عمل جراحي تمام كارها را انجام داده و عمل با موفقيت تمام شده درست نيست. بسياري كارها و مراقبت ها هستند كه بايد بعد از جراحي انجام شوند.

* بعد از جراحي تعويض مفصل زانو بايد از انجام ورزش هاي شديد بدني اجتناب كرد خم كردن شديد مفصل زانو ممكن است موجب آسيب ديدن آن شود پس بايد از اين كار اجتناب كرد به طور مثال استفاده از توالت هاي سنتي بعد از جراحي درست نيست.

* مفاصل طبيعي بدن همه انسانها با كهولت دچار سائيدگي و تخريب مي شوند اين جزئي از روند طبيعي پيري است پس مفاصل بدن و از جمله مفاصل زانو عمر محدودي دارد نميتوان از مفصل مصنوعي انتظار عمري ابدي داشت.

* با تكنولوزي فعلي عمر و زمان كاركرد مفصل مصنوعي زانو از مفصل طبيعي كمتر است و همانند مفاصل طبيعي اين مفصل هم بعد از مدتي دچار سائيدگي و تخريب ميشود. فعاليت هاي بدني شديد و اعمال فشار زياد بر اين مفاصل طول عمرآنها را كاهش مي دهد.

* معمولا بعد از جراحي ،‌ بيمار ميتواند با واكر يا عصاي زيربغل راه برود ولي تا چند هفته براي انجام كارهاي روزه مره به كمك نياز دارد كه بايد در برنامه ريزي قبل از جراحي به اين نكته توجه داشت.

* بيماربايد تغييراتي را در وضعيت محل زندگي ايجاد كرده و بايد اقداماتي را در منزل انجام دهد تا از زمين خوردن خود جلوگيري كند . زمين خوردن ميتواند موجب شكسته شدن استخوان هاي اطراف مفصل مصنوعي شده و در اين وضعيت درمان شكستگي بسيارمشكل ترو پرعارضه تر از شكستگي در فردي است كه مفصل مصنوعي ندارد.

رعايت موارد زير بعد از تعويض مفصل زانو ضروري است :

* با در حمام دستگيره هايي روي ديوار نصب شود تا در هنگام تغيير وضعيت از آنها استفاده كرده و از ليزخوردن جلوگيري شود.

* دو طرف پله ها بايد دستگير داشته باشد تا بيمار درحين بالا و پايين رفتن ازپله از آنها استفاده كند.

* صندلي حمام بايد پايدار باشد و ليز نخورد.

*تماس فرش هاي لغزنده و سيم برق هاي رها شده در كف منزل بايد جمع آوري شوند تا احتمال زمين خوردن بيمار كاهش يابد.

* يك صندلي مناسب براي بيماريك صندلي محكم است كه محل نشينمن آن زياد نرم نباشد و در موقع نشستن روي آن در حاليكه كف پاها روي زمين قرار ميگيرد نبايد زانو ها بالاتر از مفصل ران قرار بگيرند.صندلي بايد دو دسته داشته باشد و پشتي آن محكم باشد.

* بيمار بايد هميشه يك بالشت كمي سفت داشته باشد تا روي صندلي ماشين يا مبل يا صندلي بگذارد بطوريكه زانوهاي وي پايين تر از سطح مفصل هيپ قرار بگيرد.

* صندلي بخصوص صندلي كه پشت ميز غذاخوري قرارگرفته است بايد پايه بلندتر از معمول داشته باشد.

* بايد براي هميشه از توالت پايه دار (فرنگي )  استفاده كرد ارتفاع محل نشستن اين توالت بايد كمي بالاتر از معمول باشد.

* براي پوشيدن ودر آوردن جوراب و كفش بايد از پاشنه كش بلند استفاده شوئ تامفصل زياد خم نشود.

* درد معيار درستي نيست تابراساس آن متوجه شويد آيا حركتي را مي توانيد انجام دهيد يا خير

همچنين به نكات زير توجه كنيد

* تا وقتي مفصل مصنوعي در بدن وجود دارد هر وقت كار دندانپزشكي براي بيمار انجام مي شود بايد به دندانپزشك خود اطلاع دهد تا براي مدتي براي وي داروي آنتي بيوتيك تجويز كند چون ميكروب ها مي توانند در موقع دستكاري محوطه دهان و دندان در موقع اعمال دندانپزشكي از راه خون به محل مفصل مصنوعي رفته و در آن محل ايجاد عفونت كنند.

* بيمار ممكن است قدري بي حسي يا گزگز اطراف محل شكاف جراحي خود احساس كند كه طبيعي است.

* ممكن است در فرودگاه ها در حين عبور از دروازه هاي امنيتي كشف فلز آلارم اخطار به صدا درآيد بايد اين نكته را به ماموران امنيتي اطلاع داد و بهتر است از قبل گواهي از پزشك ارتوپد معلج دريافت شود كه در بدن فرد مفصل مصنوعي حاوي فلز در ناحيه زانو وجو دارد.

*  بايد هميشه سعي كرد تمرينات سبك بدني را تا آخر عمر ادامه داد تا حركات مفصل و قدرت عضلات حفظ شود. بيمار بعد از شش تا هشت هفته مي تواند شنا كند كه فعاليت ورزشي سودمندي است. دوچرخه سواري روي زمين بدون شيب هم ورزش مناسبي است ولي ورزش هايي را كه در آنها به مفصل ضربه وارد مي شود مثل تنيس ،‌بدمينگتون ، فوتبال و پرش مناسب نيستند.

* بيمار نبايد اشياء سنگين را حمل كند بهتر است خريد هاي روزانه خود را با چرخ دستي كوچكي به منزل ببرد.

* هر چند وقت يكبار تا آخر عمر بايد به پزشك معالج ارتوپد مراجعه كرد تا از صحت كاركرد مفصل مصنوعي مطمئن شد بعضي از مشكلات ممكن است براي مفصل مصنوعي بوجود بيايد كه در ابتدا ممكن است علامتي نداشته باشد و فرد متوجه آن نشود و اگر بيمار در همين مراحل اوليه درمان نشود و تنها هنگامي به پزشك مراجعه كند كه ناراحتي برايش ايجاد شده باشد،‌ممكن است وقت را براي درمان مناسب و موثر از دست داده و براي درمان دير شده باشد.

ممانعت از اين وضعيت با معاينه و عكس برداري مرتب و با فواصل سالانه مشخص زير نظر پزشك جراح ارتوپد است.

 


   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.